Rijden in groepsverband

 

Rijden in groepsverband

Het rijden in groepsverband is een andere manier van rijden dan wanneer je alleen rijdt. Een aantal spelregels voor het rijden in groepsverband:

  • Altijd starten met een volle tank. en probeer als groep gelijktijdig te tanken (ook is je tank nog niet leeg)
  • De rijder beslist ten alle tijden voor zich zelf en niet de groep. Dit ten aanzien van het gedrag op de weg, denk bijvoorbeeld aan het geven van voorrang, doorstroming bij verkeerslichten en maximum snelheid.

 

  • Zorg dat de minder ervaren motorrijders(sters) en / of langzamere motorrijders(sters) vooraan in de groep rijden.
  • De meer ervaren en snellere motorrijders(sters) rijden achteraan in de groep.
  • De kopman of -vrouw van de groep is een ervaren motorrijder of motorrijdster.

 

  • Houdt rekening met het feit, dat de achterste motor sneller moet gaan dan de voorste; dit verschil is groter dan men meestal denkt.
  • Het rijden als zodanig vindt plaats in het zo genaamde 1/2-STEENS VERBAND (in formatie rijden, zie voorbeeld hieronder). Dit is veiliger, omdat het meer ruimte schept en meer overzicht geeft. Denk hierbij aan een plotselinge remsituatie.

 

  • Bovengenoemd houdt wel in dat je tijdens "normaal" rijden en remmen, je ervoor moet zorgen nooit naast de voor je rijdende motor komt. Bij het uitwijken door de voorganger of van jezelf is de kans dan erg groot om elkaar te raken. (Harmonica effect)
  • Samengevat: altijd afstand bewaren - denk hierbij aan de 2 seconden regel.

  • Indien de groep gaat inhalen, Bepaal zelf of jij ook gaat inhalen. Wacht met inhalen tot je voorganger het inhalen volledig heeft voltooid.

 

  • Rijdend in de groep, probeer je achterligger altijd in je spiegel houden. Controleer tevens of je de helm/vizier van de motorrijder voor je kunt zien in zijn spiegel. Zodra er bochten gestuurd gaan worden, neem voldoende afstand en probeer een ideale lijn te rijden. na het bochten werk weer terug in formatie gaan rijden

  • Bij problemen of indien de achterligger is verdwenen, voor de eerstvolgende afslag/kruising naar de kant en stoppen. Je voorganger constateert dit en stopt ook. Het "bericht" loopt dus op deze manier naar voren. Indien iedereen dit doet, dan blijft de groep bij elkaar

 

  • Bij een ongeval of grote technische problemen kunnen enkele personen achterblijven Na overleg met de groep kan de rest eventueel zijn weg vervolgen

.

  • Tot slot: Veiligheid gaat altijd voor: die van jezelf en van je duo!!

 

 

opstelling steensgewijs